BLOGCZEJNalpha

Praca i zasada działania Silnika Wankla

Witam dzisiaj wpis o silniku z wirującymi tłokami, który znany jest w samochodach Mazda RX 7/8 ale i nie tylko
Zapraszam :DIMG_20180315_191334.jpg

<<^ WSTĘP ^>>
Konstruktorem silnika był Niemiec Feliks Wankel lecz silnik w tamtym okresie nie zyskał sławy , lecz w późniejszych latach firma NSU wdrożyła silnik do swojej produkcji jako 1 samochód z silnikiem Wankla jest Cosmo Sport.
Silnik po mimo wielu jeszcze wad ,szczególni uszczelnienia które dość szybko się zużywa w poróżnianiu z konstrukcjami konwencjonalnych silników , to nadal jest pożądany w samochodach sportowych typu Mazda RX7/8. Nawet w Nowej Zelandia powstał projekt Lexusa GS300 4 rotorowym silnikiem Wankla generujący moc 1500 koni, jeżeli ktoś pokusi się na złożenie takiego silnika uprzedzam części są dość drogie nawet w tym momencie i niekiedy może przekroczyć wartość samochodu.

<<^ OPIS SILNIKA ^>>
Silnik z wirującym tłokiem ma cykl pracy analogiczny czyli, obejmuje on takty (dolotu/spreżania,pracy i wylotu) tylko czyniąc te czynności przy jednym obrocie tłoka na raz.
IMG_20180315_191438.jpg
Wirujący tłok ma kształt trójkąta o wypukłych bokach, który porusza się w kadłubie silnika , którego wewnetrzny kształt wyznaczają naroża tłoka podczas jego ruchu .
Wyznaczony przez tłok zarys cylindra nazywa się trochoidą.
Tłok osadzony jest za pomocą łożyska na mimośrodzie wału silnika , dzięki czemu podczas pracy środek tłoka porusza się po promieniu równym wartości mimośrodu.
Jednocześnie tłok obraca się wokół swej osi w tym samym kierunku co wał silnika , lecz z 3 kronie mniejsza szybkością od wału obrotowa .
Aby zachować wartość co do proporcji obrotowej wału i tłoka odpowiedzialna jest przekładnia zębata , w którym tłok ma więcej zębów i zazębia się z mniejsza ilością zębów na wale co daje stosunek obrotu 3 do 1 , przykład dość podobny
do przekładni planetarnej.

<<^ ZASADA DZIAŁANIA ^>>
Kształt ,położenie i objętość zmieniają się podczas mimośrodowego ruchu tłoka, w czasie jednego obrotu każda z komór dwukrotnie osiąga najmniejsza i największa objętość.
IMG_20180315_191355.jpg

CYKL1:
W komorze 3 rozprężają się gazy powodujące ruch tłoka, jednocześnie z komory jest wypychana reszta spalin a do części 1 zaczyna napływać świeża mieszanka , w tym czasie w komorze 2 następuje sprężanie mieszanki.

CYKL2:
Tłok przekręci się nieco przeciwnie do skazówek zegara , do komory 1 jest zasysanie jeszcze większej objętości mieszanki natomiast w komorze 2 następuje detonacja ładunku w tym samym czasie w komorze 3 następuje początek opróżniania spalin.

CYKL3:
W komorze 2 następuje powrotem sprężanie mieszanki występuje największe sprężenie mieszanki przy samej świecy gdzie iskra miedzy elektrodami wywoła zapłon mieszanki . w komorze 1 i 3 nadal trwają procesy dolotu i wylotu.

CYKL4 :
W komorze 3 dobiega koniec opróżniania spalin , w komorze 1 zakończył się proces napełniania i rozpocznie się proces sprężania, a w komorze pomiędzy 2/3 jest proces pracy tłoka.

Z opisanego cyklu pracy widać, że z jednego obrotu tłoka silnika trzykrotnie odbywa się takt pracy ,kolejno w każdej komorze. Zapewnia to równomierną prace silnika.

<<^ USZCZELNIENIE ^>>
Tłok nie styka się bezpośrednio z gładzią bloku silnika , stykają się z nim na rogach tłoka cieniutkie listki dopychane sprężynkami, które dopychane są do gładzi bloku cylindra.
Dzięki temu Unikniecie strat ciśnienia w komorach jest osiągalne ale i łapie to tez za sobą konsekwencje ścieralności tych listków uszczelniających co za sprawa idzie krótka trwałość silnika.
Cylinder silnika oraz pokrywy boczne są odlewami żeliwnymi/aluminiowymi chłodzonymi cieczą (kanały w bloku)
Natomiast tłok jest chłodzony przepływającym wewnątrz olejem miedzy kanałami , wałem korbowym i łożyskami ślinowymi.
Zaletą takiego silnika jest natomiast pozyskanie olbrzymich mocy z małej pojemności z 1300ccm można osiągnąć 225km a za sprawą notyfikacji jeszcze więcej. Kolejną zaleta takiego silnika jest łatwość wyrównoważenia ze względu na brak jakiegokolwiek przeciążeń na skutek ruchu posuwu tłoka i sił przeciw stawnych.
Następie brak rozrządu co za sprawa idzie brak dodatkowych oporów ciernych i znaczących strat mocy .
Wade stanowi wciąż uporanie się trwałości uszczelnienia w silniku za co skraca się jego żywotność średni dystans takiego silnika od 80 do 120tys km

Spełniaj Marzenia bo tylko one prowadzą do sukcesu w życiu Pozdrawiam Bednar

KOMENTARZE

  • lipek

    A tutaj filmik pokazujący jak to działa w zwolnionym tempie:
    3:36
    https://youtu.be/pCteBhr4dGY?t=3m56s

  • lolek32

    coś mi tu nie gra. Przecież te silniki robią o wiele więcej a to dlaczego ? ponieważ te uszczelki które tak bardzo się wyjeżdżają się po prostu wymienia. koszt wymiany ok.5k zł nie jest to tanie ale nie mów że te silniki padają po 120k