BLOGCZEJNalpha

Glitche i Bugi - Krótka seria o grach

Glitche, bugi i błędy w grach zdarzają się i zwykle jesteśmy z tego powodu bardzo zdenerwowani gdy gra takimi nas raczy. Ale są ludzie, którzy takie awarie wykorzystują do osiągnięcia sukcesu w np. Speedrunningu (o którym kiedyś napiszę). Dzisiaj troszkę jednak porozmawiamy o błędach.

https://cdn.pixabay.com/photo/2014/11/16/23/39/superhero-534120_960_720.jpg

Błędy w oprogramowaniu zdarzają się z paru powodów:

  • Przypadkowo ktoś źle zapisał warunek w if lub pętli (np. x=3 zamiast x==3)
  • Ktoś nie przewidział jednego przypadku, który można wykorzystać (i to głównie to powoduje błędy w grach)
  • Ktoś celowo stworzył błąd, tzw. backdoor (głównie w programach i sprzętach konsumenckich - np. w routerach był popularny Joel's backdoor, który pozwalał wykonywać polecenia jako administrator gdy User Agent był odpowiedni).

Można ogólnie powiedzieć, że błędy to niedbalstwo programistów. Sprawa jest jednak dość mocno skomplikowana, gdyż bardzo ciężko jest stworzyć kod bez jakichkolwiek błędów. On się może bardzo dobrze zachowywać w typowej rozgrywce, ale może zgłupieć gdy np. użytkownik pojawi się w ścianie. Założenia w grach są takie, że w ścianę nie da się wpaść, ale czasem się udaje (jak się wie jak).

Możliwości są często dwie - albo gra się zawiesi i trzeba będzie od nowa przechodzić / wczytywać zapis, albo zacznie wariować.

Jakie są najpopularniejsze glitche?

Nie jestem giga ekspertem od glitchy, to tylko moje spostrzeżenia co ogólnie glitche mogą robić.

Przechodzenie przez ściany

https://cdn.pixabay.com/photo/2016/12/09/10/14/wall-1894221_960_720.jpg

To popularny glitch w grach o Mario szczególnie. Powiedzmy, że plansza układa się w U, trzeba zejść na dół, by wejść na górę. A co jeśli udało by nam się przejść przez ściany? Zaoszczędzi się mnóstwo czasu. Takie różnego rodzaju glitche przydają się tzw. Speedrunnerom, którzy chcą jak najszybciej przejść grę. Sekunda do sekundy ... a przeciwnicy też grają bardzo dobrze ;)

Modyfikacji zmiennych i znoszenie ograniczeń

Niektóre glitche można używać jak kodów. Przykładowo w Sonicu jeśli umarliśmy 2 razy używając jednego życia (co nie powinno być możliwe) ... odradzaliśmy się z 255 życiami ;)

Ciekawym aspektem jest znoszenie różnego rodzaju ograniczeń. Nie może być dwóch takich samych graczy? No to odpowiedni trick i mogą.

Dla rozrywki

Oczywiście glitche można odkrywać dla zabawy albo by sobie coś pokazać. Aczkolwiek niektóre błędy są ... śmieszne. Można mieć małego ognistego mario ;) Sonica co tonie na świeżym powietrzu czy układa się w nienaturalne pozy.

By coś pokazać

Najciekawsze moim zdaniem glitche są takie, które coś pokazują - pewien stopień trudności w ich wykonaniu. Bardzo trudny do wykonania glitch często wykonywany przez komputer (chociaż jednej osobie się przynajmniej udał), jak skończyć grę ... nie przechodząc jej. Używając różnych glitchy gra wykonuje tzw "kod śmieciowy", który ostatecznie doprowadza gracza do wygranej.

https://www.youtube.com/watch?v=ugJhNrIsCXg

Jon Burton, Pokój Chrisa Houlihana - System do naprawiania problemów

Wasza gra ma poważny błąd? Możecie zastosować sztuczkę stworzoną przez Jona Burtona. Wyświetlcie komunikat "Gratulację, odblokowałeś tajny poziom". W ten sposób poradził sobie Jon Burton, który nie potrafił naprawić błędy w grze. Skoro odblokowaliśmy coś to raczej jest nagroda, coś zrobiliśmy, prawda?

Możliwe, że nikt by się nie połapał, gdyby nie to, że ruszenie kartridża podczas pracy też umożliwiało "odblokowanie bonusu" ;)

Pokój Houlihana to pokój bonusowy z The Legend of Zelda A Link to the Past, który aktywuje się, gdy kamera nie może znaleźć gracza. Gracz jest teleportowany do specjalnego pokoju, gdzie zostaje przekupiony mnóstwem rupii (waluta w grze) i prośbą, by nie zdradzać owego sekretu ;) Po wyjściu z pokoju gracz pojawia się w wiosce, więc już wiadomo gdzie jest - sprytny system naprawy problemu.

Fajne kanały na Youtube

Osobiście polecę dwa kanały (a dokładniej serie) z Youtube. Oczywiście Arhn.eu ze swoją serią System Error skupia się na różnych ciekawych błędach i easter eggach. Seria jest po polsku:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL4D810B157CCF4151

A kanał na Youtube A+Start ma całą serię, w której "atakują" gry w ramach serii "Son of the glitch". Seria jest jednak po angielsku.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLDBXdd2IJRvW-gaqcF2Kx0zOUkFZVdML2

Czas kończyć

A więc do zobaczenia w kolejnym cyklu z tej serii. I pamiętajcie, błądzić jest rzeczą ludzką. Oczywiście należy pamiętać, że to tylko przybliżenie tematu ;)

KOMENTARZE

  • risentwor

    dobry post tak a propo programów do robienia gier najlepszy jest unity i unreal engine