BLOGCZEJNalpha

Wiatr zmian, czyli kilka słów o RODO

Dnia 25.05.2018 r. weszło w życie i zaczęło obowiązywać we wszystkich krajach Unii Europejskiej RODO.

Oznacza to, że w każdym państwie członkowskim będą obowiązywały identyczne zasady dotyczące ochrony danych osobowych.

Przez wejście RODO każdy konsument może mieć pewność, iż niezależnie od tego, jaki podmiot będzie przetwarzał informację o nich, konsumenci będą chronieni w każdym państwie Unii Europejskiej.

"RODO to zmiana na lepsze. Jest aktem prawnym, który ma nas chronić. Dla zwykłego konsumenta nie wiąże się z dodatkowymi obowiązkami. Pozwoli być gospodarzem swoich danych osobowych na każdym etapie ich przetwarzania" - wyjaśnił minister cyfryzacji, Maciej Zagórski.

Rodo nakłada na przedsiębiorców obowiązek zachowania szczególnej ostrożności podczas przetwarzania danych osobowych konsumenta.

Odpowiedzialność odszkodowawcza za naruszenie przepisów spadnie na urzędy, szkoły czy dyrektorów przedsiębiorstw.

Kary za złamanie przepisów

Kary za złamanie przepisów ustawy są niezwykle wysokie. Przedsiębiorcy łamiący przepisy narażają się na kary w wysokości nawet 20 mln euro. Należy tutaj wspomnieć, że kary w wysokości 20 mln euro dotyczą zarówno małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorców, których działalność gospodarcza polega na przetwarzaniu danych osobowych.

"Na pewno nikt nie będzie karał w taki sposób salonu fryzjerskiego czy warsztatu samochodowego" - mówi minister Maciej Zagórski.

Szczególny rodzaj kar przewidziany jest dla przedsiębiorców z premedytacją łamiących ustawę o RODO. Tacy przedsiębiorcy zostaną obciążeni karą w wysokości 4% ich dochodów firmowych osiągniętych w ciągu roku.

Radość, wielka radość

Konsumencie, od teraz możesz zacząć się cieszyć. Spadnie liczba upierdliwych telefonów od telemarketerów. Do tego możesz żądać usunięcia swoich danych osobowych ze wszelkich baz kontaktów tj. od poczty e-mail po umowy podpisane z przedsiębiorcą świadczącym usługi teleinformatyczne czy radiowo-telewizyjne. Każdy przedsiębiorca, z którym podpisujesz umowę, od tej chwili będzie miał obowiązek zapytania Cię, czy wyrażasz zgodę na udostępnianie swoich danych osobowych.


Obserwuj @glodniwiedzy - znajdziesz tu najciekawsze informacje ze świata.


Artykuł autorstwa: @krasnalek, dodany za pomocą serwisu Głodni Wiedzy

KOMENTARZE

  • breadcentric

    Czy jeśli ktoś mi wycieknie swoje lub cudze dane do skrzynki e-mail, czy automatycznie staję się administratorem związanym RODO?
    Regularnie dostaję cudze maile z uwagi na prostotę adresu e-mail. Jeden przypadek udało się rozwiązać angażując na delikwenta dwie firmy: sprzedawcę produktów, które chciał mieć oraz ich dostawcę. Prosiłem też pierwotnie kuriera o przekazanie prośby, żeby delikwent zaktualizował swój adres e-mail, ale nie pomogło.
    Następnym kierunkiem będzie Norwegia, skąd dostaję sporo niezrozumiałych wiadomości. Mam nadzieję, że podmioty stosują się do RODO.
    Pentestpartners ostatnio opublikowali wpis o wiadomości e-mail wysłanej do złej osoby - teraz nie wystarczy przeprosić złego odbiorcy, trzeba też poprosić go o potwierdzenie usunięcia złej wiadomości, poinformować oficera danych osobowych i wysłać powiadomienie do odbiorcy. Mam kolegę, który e-mail odbiera raz na kilka tygodni. I co w jego przypadku? Co jeśli nie odpowie komuś na taką prośbę? Czy w ogóle zły odbiorca jest jakkolwiek związany postanowieniami RODO?