BLOGCZEJNalpha

Budowanie swojego komputera stacjonarnego - mój teoretyczny build z 6 grudnia


Cześć, nie miałem pomysłu na artykuł, więc wykorzystam swój teoretyczny komputer (jednostkę centralną) do opisania czym kierowałem się podczas przygotowaniu takiej listy. Ceny podane były na stan z 6 grudnia.

Poniżej przedstawiam wam moją listę wszystkich części potrzebnych do zbudowania komputera. Nie brałem pod uwagę elementów takich jak monitor, myszka, klawiatura, oraz obudowa, gdyż te elementy już posiadałem.


Pierwszym krokiem podczas budowania naszego komputera jest przemyślenie do czego nam będzie potrzebny komputer. Czy będziemy na nim przeglądali Internet, czy może będziemy grali na nim w gry, a może będziemy kopali kryptowaluty.

Drugim krokiem jest podjęcie decyzji na temat nowości naszego sprzętu. Czy chcemy kupować nowe elementy czy używane oraz czy chcemy budować komputer w najnowszej technologii czy może wystarczy nam jedynie około dwuletni, używany sprzęt. W tym buildzie, zdecydowałem się opierać się na nieużywanym sprzęcie oraz na najnowszych technologiach.

Gdy określiliśmy swoje wymagania wstępne, zaczynamy budować nasz sprzęt.
Pierwsze o czym powinniśmy myśleć, to czy chcemy mieć jednostkę centralną w dużej obudowie czy w małej. Typy obudowy są m.in. ATX, mATX,ITX i wiele innych których już nawet nie pamiętam :D. Standardowo komputery mają obudowę typu ATX. Dlatego też możemy kupować sprzęt kompatybilny z tym właśnie standardem, żeby wszystko można było podłączać bez problemu.

Zacznijmy od płyty głównej. Jest to dosyć kluczowy element, bo zawiera on miejsca na włożenie określonych części komputera. Np. ile jest miejsca na pamięci RAM, jaki jest socket (obszar, gdzie nasz CPU jest wkładany), ile mamy miejsca na rozszerzenie naszego komputera (pci express) do którego możemy podłączyć kartę dźwiękową albo sieciową itd. Jeżeli nie wiemy jakieś płyty głównej poszukać, to przejdźmy do procesora, który wpłynie na wybór płyty głównej.

Procesor jest ważny, gdyż wykonuje on instrukcje programów i może je wykonywać jednocześnie. Obecnie taki procesor powinien mieć około 3 Ghz i tak 4 rdzenie optymalnie. Fajnie jak taki procesor posiada Hyper-Threading, który można nazwać inaczej jako wątek. Takie wątki potrafią przyśpieszyć działanie komputera o 20% (Tak czytałem przy testach). Oczywiście wszystko zależy od programu. Warto też wiedzieć, że procesor posiada coś jak pamięć cache. To tak bardzo szybka pamięć, która jest zamontowana blisko rdzenia i CPU ma do niej bezpośredni dostęp. Pamięć cache L1 powinna być jak najwyższe, bo CPU może tam wtedy sporo odkładać w razie czego. Jak wybierzemy swój wymarzony procesor, to sprawdzamy jaki posiada on socket. Socket będzie nam ograniczał wybór płyt głównych.

Gdy znajdziemy wszystkie płyty główne z kompatybilnym socketem procesora, musimy teraz wybrać takie płyty główne, które spełnią nasze wymagania np. Chcemy mieć co najmniej 4 miejsca na pamięć RAM, gdzie na każdym miejscu możemy wsadzić maksymalnie 8 GB RAMu. Albo Chcemy aby było miejsce na kartę graficzną typu PCI EXPRESS 3.0 (ten nowy). Albo np. ile ma miejsc do podłączenia dysków typu SATA (np. SATA 3). Gdy ogarniemy płytę główną, zastanówmy się nad kartą graficzną.

Karta graficzna zależy od naszych przyszłych czynności na komputerze. Jeżeli chcemy grać, wybieramy np. karty GeForce z serii GTX, ponieważ one są skupione na graniu w gry bądź kopaniu kryptowaluty :D Jeżeli chodzi o pamięć tych kart, to 3 GB, to już jest minimum dla nowszych gier, więc im więcej tym lepiej. Karty graficzne możemy dzielić na takie biurowe, takie energooszczędne, takie do grania, takie do kopania i takie kombajny PREMIUM. W moim buildzie wziąłem typową kartę graficzną do grania. Karty od Nvidii z serii GT są przeznaczone do Internetu i innych biurowych spraw. Także, jeżeli spotkacie się z tego typu kompami, gdzie jest karta graficzna GT "do gier", to lepiej nie bierzcie takiego kompa albo są też te tańsze energooszczędne, które już dają lepiej sobie radę. Bardzo często procesor posiada też swoją kartę graficzną zintegrowaną. Dzięki takim kartom, nie musimy inwestować w dedykowaną kartę graficzną. Oczywiście obecnie zintegrowane karty graficzne nie nadają się do poważnego grania. Jak wiadomo dla chcącego nic trudnego, szczególnie w tych lepszych procesorach.

Następnym krokiem będzie wybór naszego dysku do przechowywania danych. Na starcie mówię, że nie kupujmy HDD jako głównego dysku z systemem operacyjnym. Dlatego polecam SDD, może być nawet tani. Jeżeli chcemy mieć dużą pamięć, to oczywiście można zakupić dodatkowo zwykły dysk HDD (np. do gier czy filmów). Minimum dla dysku SSD, to około 240 GB, optymalnie to 500 GB. 120 GB nie polecam, bo będziemy się tylko męczyć. SSD ma różne rodzaje pamięci - TLC, MLC i SLC. Zalecane pamięci, to MLC, które znajdują się np. w dysku Iridium PRO. Polecam poczytać o tym trochę więcej.

Następnym krokiem jest wybór pamięci RAM. Obecnie minimum minimum to 4GB, ale jednak zalecane minimum to 8GB RAM. Do grania w najnowsze gry 16 GB to już jest wygoda. Typu pamięci to DDR1, DDR2, DDR3, DDR4 (DDR4 są najnowsze). Nie będę wchodził w szczegóły, ale po prostu pamięci ram cały czas są poprawiane pod kątem odświeżania pamięci, zmniejszaniem zużycia prądu i pewnie wiele innych rzeczy. Jak budujemy nowy komputer, to DDR4 jest naszym wyborem. Oczywiście nasza wybrana płyta główna musi być kompatybilna z danym typem pamięci. Bardzo ważna jest też częstotliwość takich pamięci i jakie są wspierane przez płytę główną. Im wyższa częstotliwość, to niby lepiej. Oczywiście trzeba pamiętać, że kupując pamięci RAM, skupiamy się na kupowaniu identycznych kości, gdyż można przyśpieszyć tym komputer (Dual channel, Quadro channel).

Przedostatnim krokiem jest wybór zasilacza. Zasilacz nie powinien być na legendarnej "czarnej liście zasilaczy", ponieważ te zasilacze nie są stabilne i mogą spowodować nieoczekiwane straty. Tego oczywiście nie chcemy. Zasilacz powinien być renomowanej firmy takiej jak CHIEFTEC albo OCZ. Jak będziecie szukali informacji o zasilaczach, to na pewno poznacie więcej dobrych firm. Taki zasilacz powinien posiadać wszystkie potrzebne nam złącza (zasilanie kart graficznych, dysków twardych, płyty głównej, stacji dyskietek xd) Trzeba także patrzeć ile watów potrzebuje nasz procesor oraz karta graficzna. W większości przypadków, w nowych komputerach, 550 W powinno w zupełności wystarczyć. Oczywiście trzeba wszystko zweryfikować. Stare karty graficzne wymagały sporo energii i powodowały samoczynne restarty komputerów posiadające słabe zasilacze.

Ostatnim krokiem jest wybór obudowy. Zakładając, że chcieliśmy obudowę typu ATX, to szukamy w sklepach ten typ obudow. Jeżeli nie mamy pewności czy będzie ona dobra, to polecam napisać emaila do takiego sklepu i się po prostu spytać. Na pewno ci pomogą jak będą mogli zarobić na tobie. Niektórzy lubią jak im świeci od środka, więc wtedy lubią mieć jakąś część przezroczystą.

W tym miejscu teoretycznie moglibyśmy zakończyć, ale niektórzy powiedzą, że gdzie ty masz wentylatory i radiator do procesora? No bo jak to będzie się chłodziło? Bardzo często producenci procesorów dołączają stockowy wentylator. Nie jest on może demonem chłodzenia, ale dla zwykłego użytkownika powinien na pewno wystarczyć. Inni jeszcze powiedzą, ej a pasta termoprzewodząca do procesora, to gdzie jest? A no macie rację, jak chcecie mieć dobrze działający komputer, to procesor musi mieć nałożoną pastę termoprzewodzącą na procesorze a nad nim radiator. Bez pasty będzie problem z odprowadzaniem ciepła co kończy się zawieszaniem komputera.

Opcjonalnym krokiem jest dokupienie osobnej karty dźwiękowej, gdyż takie zintegrowane mogą być niewystarczające dla "wirtuozów" muzyki.

Kupowanie monitora, myszki i klawiatury pominę, bo to już kwestia gustu tak naprawdę. (No są jakieś pojęcia jak DPI, HDMI, czas reakcji, kontrast, rozdzielczość, ale można zrobić wyszukiwanie tych fraz i samemu się doedukować :D)

I właśnie w taki sposób stworzyłem swoją teoretyczną listę elementów do złożenia komputera.
Jeżeli macie pytania, to sekcja komentarzy należy do was :)

KOMENTARZE

  • cezarys

    Wow, mocny, szczegółowy artykuł :) Ostatnio sam składałem komputer na płycie AsRock H81 :) i chyba wiadomo w jakim celu? ;)

  • astromaniak

    Sam składam czasem komputery. Fajnie samemu składać🙂Sam ciągnę na zestawie z 2011 roku. i5 2500K podkręcony na 4500MHz daje jeszcze rade. 16GB DDR3 2133MHz(szybciej na tym procesorze nie pójdą). Do tego w 2016 zakupiłem MSI GTX 1060 6GB. Dysk SSD OCZ Agility 3 60 GB z 2011 roku po 7 latach dalej działa bezproblemowo😁

  • conansky

    3 gb karty graficznej to do gier na tą chwilę już chyba trochę mało:) mam gtx 1060 z 6 gb i na najnowszych produkcjach na max detalach lubi czasem przyciąć. Co do SSD to od kiedy kupiłem i odpaliłem kompa to byłem w szoku jak duża jest różnica w szybkości odpalenia systemu:) Polecam wszystkim.

  • pozyton

    Zysk w wydajności przy Hyper-Threading potwornie zależy od aplikacji od niemal 200% do ~85% pierwotnej wydajności. Szczególnie w grach jeszcze kilka lat temu i7 dostawały czkawki i czasami dawały gorszy klatkarz od i5.

    Z tym ramem jest bardzo dziwnie. Podkręcanie czasami daje efekty odwrotne od zamierzonych. Najlepszą wydajność komp osiąga przy tych samych taktowaniach ramu i zalecanych do danego procesora. Na przykład sterownik procka zaleca 1600MHz i takie ramy powinniśmy dodawać do płyty. Ewentualnie wielokrotność czyli 3200MHz.

    Ocz niestety nie istnieje już od 2 lat :( a ich zasilacze w stosunku do dzisiejszych są... 2 generacje do tyłu. Niestety trafił mi się egzemplarz, który nie miał stabilnych napięć i spaliła się karta graficzna :/

    Polecam chłodzenie wodne do kompa. Intela z 3,5GHz można bez problemu podkręcić bez przegrzania do 5,2GHz