BLOGCZEJNalpha

Kawa na czczo? Czy przed treningiem?

image
zdjęcie z pixabay

Uwielbiam zapach kawy z rana. Osobiście jestem uzależniony od małej filiżanki przed śniadaniem. Często kupuje różne kawy i testuje smak. Pamiętam jak kilka lat temu piłem małą czarną paloną na whisky. Kiedy przewoziłem kawe w tramwaju we worku, zapach ulatniał się na wszystkie strony. Dzisiaj ciężko mi dostać taką kawe w moim rodzinnym mieście.


Kawa na czczo

Wypita na pusty żołądek zwiększa jego kwasowość co prowadzi do niestrawności, zgagi , a w późniejszym czasie do wrzodów. Picie kawy na czczo może również blokować produkcje serotoniny, hormonu szczęścia. Trzecim takim czynnikiem może być pogłębienie lęku, stresu, porannego rozdrażnienia. Myśle, że nie potrzebujemy z rana dawki kofeiny ponieważ nasz poziom kortyzolu jest na wysokim poziomie po przebudzeniu. Zazwyczaj jest tak, że pobudzenie szybko spada przed śniadaniem.


Kawa przed treningiem

Filiżanka kofeiny przed wysiłkiem ma pozytywny wpływ na nasz trening jeżeli nie będzie wypita na pusty żołądek. Kawa przed treningiem zwiększa naszą wytrzymałość mięśniową i daje nam dużego "kopa" do ćwiczeń oraz opóźnia zmęczenie. Kofeina zwiększa zawartość kwasów tłuszczowych i zaoszczędza nasz glikogen mięśniowy i zwiększa poziom glukozy. Kofeina wpływa na ilość spalonych kalorii podczas treningu. Badania wykazaly, że możemy spalić od 10-15% więcej kalorii podczas jednej jednostki treningowej. Dlatego często jest spożywana w okresie redukcji.


Kiedy kawy nie powinniśmy spożywać

Mała czarna nie jest polecana dla osób z ciśnieniem krwi, problemem z żołądkiem, jelitem drażliwym. Kawa nie powinniśmy spożywać w porze wieczornej ponieważ możemy mieć problem ze snem. I ostatnią ważną kwestią jest żeby nie łączyć kawy z innymi suplementami takimi jak przedtreningówki czy spalacze tłuszczu ponieważ większość tych produktów ma od 200-300mg kofeiny w jednej dawce, a co za tym idzie nadmierna ilość może mieć odwrotne skutki do zamierzonych czyli możemy czuć się zmuleni i ospali.

Jeżeli decydujemy się na picie kawy z rana na pusty żołądek dodajmy zawsze troche mleka. Stosując przed trningiem polecam kawe "kuloodporną" z masłem, olejem kokosowym czy olej MCT ponieważ bardziej potęguje działanie kofeiny.

KOMENTARZE

  • ptaku

    Fajny post.
    Sam pijam rano przed śniadaniem kawę z mlekiem. A patent z kawą "kuloodporną" bardzo ciekawy, kiedyś wypróbuje :)

  • shogunma

    U mnie kawka zbożowa góruje. Pozdrawiam.