BLOGCZEJNalpha

Opuszczone Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu

Dzisiaj chciałam Wam pokazać opuszczone już **Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu**. To obiekt, który mógłby wchodzić w skład **Szlaku Zabytków Techniki**. ![Screen Shot 2018-03-28 at 12.34.29 PM.png](https://steemitimages.com/DQmeh93RZiN8ukTo9z3pXqUz8PxwMCZ3qs9nce9D48tZqrJ/Screen%20Shot%202018-03-28%20at%2012.34.29%20PM.png) Jak wiemy, **kolej wąskotorowa** stanowiła kiedyś ważną część transportu przemysłowego na Śląsku. Mogliście się o tym przekonać czytając już wcześniej wpis na temat [kolejki wąskotorowej w Rudach](https://steemit.com/polish/@napotem/kolejka-waskotorowa-na-slasku) czy [stacji wodociągowej ZAWADA](https://steemit.com/pl-artykuly/@napotem/stacja-wodociagowa-zawada-na-slasku). W dzisiejszym wpisie chciałabym przybliżyć Wam nieco historię tego miejsca oraz pokazać to miejsce, a raczej duszę opuszczonego warsztatu ... ![Screen Shot 2018-03-28 at 11.34.47 AM.png](https://steemitimages.com/DQmTmXVETkKsq3ja1bNDGv2vYTSLkcwFvtPfMcffS4wgsqg/Screen%20Shot%202018-03-28%20at%2011.34.47%20AM.png) # Krótka historia Warsztatów Naprawczych mieszczących się w Bytomiu ## **Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych** znajdują się w Bytomiu na ul. Brzezińskiej. Jest to unikalne miejsce. Początek XIX wieku przyniósł szybki rozwój **kolei wąskotorowej** oraz wzrost zapotrzebowania na obsługę techniczną budowę warsztatów naprawczych w Bytomiu rozpoczęto już w **1898 roku**. Powstałe warsztaty składały się z hali mieszczącej: - 25 wagonów, - dwóch kuźni, - kotłowni, - odlewni, - tokarni i wielu, wielu innych pomieszczeń. Ktoś zapyta, a jak były zasilane urządzenia? **Przez maszynę parową!** Warsztaty zatrudniały wtedy **150 osób**. ![Screen Shot 2018-03-28 at 12.14.56 PM.png](https://steemitimages.com/DQmeqpPsi456mJMfbdRoMCGj6vsybMwQvoj1YSHY3JpESP8/Screen%20Shot%202018-03-28%20at%2012.14.56%20PM.png) Warsztaty wyglądały wtedy bardzo atrkacyjnie, gdyż do budowy użyto czerwonej cegły, która nadawała niepowtarzalny charakter, zaś liczne przeszklenia (m.in. witraże) dodawały piękna temu miejscu. ![Screen Shot 2018-03-28 at 12.16.52 PM.png](https://steemitimages.com/DQmT6eFUsTkW4HATTtMrT3xgUumuXTTivhYxzDzMoRbCCAJ/Screen%20Shot%202018-03-28%20at%2012.16.52%20PM.png) Po upływie 8 lat, pojawiły się **wagony samowyładowcze**, które to przez dłuuuuugie lata stanowiły **symbol śląskiej kolei przemysłowej**. W **1912** nastąpiła kolejna modernizacja obiektu. Pojawiło się oświetlenie elektryczne. W tym okresie warsztaty przechodziły swoją świetność, w szczytowym momencie było zatrudnionych **500 osób!!!** ![Screen Shot 2018-03-28 at 12.20.16 PM.png](https://steemitimages.com/DQmamiGB7qMrdjNssxPSCWqgAdK8ThTyim7zWYQyMXAoqrE/Screen%20Shot%202018-03-28%20at%2012.20.16%20PM.png) Od **1922** sytuacja tego miejsca zaczęła się zmieniać. Po przeniesieniu GKW do Polski, warsztaty naprawcze w Niemczech były zmuszone radzić sobie ze zmniejszoną ilością zamówień. Prace na rzecz kolei **normatorowej** miały uniknąć zwolnień pracowników. To były ciężkie czasy dla **Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu.** ![Screen Shot 2018-03-28 at 12.23.07 PM.png](https://steemitimages.com/DQmc5akiDzszg2M71M2fXvHrk51y3P46i82SJUHUENeq41d/Screen%20Shot%202018-03-28%20at%2012.23.07%20PM.png) Dopiero po **1939** obiekt odzyskał dawny blask, dodatkowo został rozbudowany. Ostatecznie, działania wojenne sprawiły, że obiekt zaczął upadać. ![Screen Shot 2018-03-28 at 12.26.07 PM.png](https://steemitimages.com/DQmQCdSD9s97Hha72eBEWrCpdwbz5yVDQAnTzxMc92XkmqG/Screen%20Shot%202018-03-28%20at%2012.26.07%20PM.png) **Rok 2001** przyniósł informację o zakończeniu eksplotacji wszystkich kolei wąskotorowych w Polsce. ## Co dalej z kompleksem warsztatów? To miejsce ma potencjał. Obecnie należy do miejsc zapomnianych, wręcz nieznanych. Powoli wkrada się tam natura, która wprowadza swoje korzenie i gałęzie wgłąb zakładu. To miejsce na pewno ma duszę jak i potencjał. Czy zostanie to w jakiś sposób wykorzystane? ![Screen Shot 2018-03-28 at 12.30.46 PM.png](https://steemitimages.com/DQmVY7DHrvXk1RujgcXqdkwu3KuBZ8KjA6QQUaP6NpzGqCU/Screen%20Shot%202018-03-28%20at%2012.30.46%20PM.png) Jestem ciekawa czy to miejsce wpiszę się w zestaw **poindustrialnych zabytków Śląska** i będzie stanowić atrakcję dla odwiedzających. ![Screen Shot 2018-03-28 at 12.33.00 PM.png](https://steemitimages.com/DQmW1nuuq766DLm4FSjNkRos5XhLfF3DZSmPAiy93cMMiLt/Screen%20Shot%202018-03-28%20at%2012.33.00%20PM.png)

KOMENTARZE

  • tomole444

    Nice picture! 👍
    upvote-bild-fertig.gif
    You got an upvote, so it would be kind to follow this account for more upvotes in the future 👊🏼

  • wolontariusz

    Ciekawy tekst ale zdjęcia chyba są niezoptymalizowane i ważą tonę, strasznie długo się wczytują. Czy słowo "postindustrialnych" nie było by właściwsze w kontekście treści tekstu ?

  • grski

    Hej, fajny wpis, tylko zdjątka kapkę przyduże :P Polecam zmniejszać i kompresować chociażby irfanview.

    A jak jest tam z wejściem tam, nie jest to teren strzeżony czy coś w tym stylu?

  • katayah

    Super miejsce! Świetne te kolorowe "witraże" w oknach. Aż chciałabym tam pojechać. Uwielbiam takie postindustrialne miejscówki i chodzenie po opuszczonych budynkach :)

  • runit

    Tak mi właśnie chodzi po głowie sesja ślubna albo narzeczeńska w tym miejscu, ale póki co góry też wygrywają! ;-)