BLOGCZEJNalpha

Opuszczone Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu

Dzisiaj chciałam Wam pokazać opuszczone już Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu. To obiekt, który mógłby wchodzić w skład Szlaku Zabytków Techniki.

Screen Shot 2018-03-28 at 12.34.29 PM.png

Jak wiemy, kolej wąskotorowa stanowiła kiedyś ważną część transportu przemysłowego na Śląsku. Mogliście się o tym przekonać czytając już wcześniej wpis na temat kolejki wąskotorowej w Rudach czy stacji wodociągowej ZAWADA.

W dzisiejszym wpisie chciałabym przybliżyć Wam nieco historię tego miejsca oraz pokazać to miejsce, a raczej duszę opuszczonego warsztatu ...

Screen Shot 2018-03-28 at 11.34.47 AM.png

Krótka historia Warsztatów Naprawczych mieszczących się w Bytomiu

Warsztaty Naprawcze Górnośląskich Kolei Wąskotorowych znajdują się w Bytomiu na ul. Brzezińskiej. Jest to unikalne miejsce. Początek XIX wieku przyniósł szybki rozwój kolei wąskotorowej oraz wzrost zapotrzebowania na obsługę techniczną budowę warsztatów naprawczych w Bytomiu rozpoczęto już w 1898 roku.

Powstałe warsztaty składały się z hali mieszczącej:

  • 25 wagonów,
  • dwóch kuźni,
  • kotłowni,
  • odlewni,
  • tokarni
    i wielu, wielu innych pomieszczeń.

Ktoś zapyta, a jak były zasilane urządzenia? Przez maszynę parową! Warsztaty zatrudniały wtedy 150 osób.

Screen Shot 2018-03-28 at 12.14.56 PM.png

Warsztaty wyglądały wtedy bardzo atrkacyjnie, gdyż do budowy użyto czerwonej cegły, która nadawała niepowtarzalny charakter, zaś liczne przeszklenia (m.in. witraże) dodawały piękna temu miejscu.

Screen Shot 2018-03-28 at 12.16.52 PM.png

Po upływie 8 lat, pojawiły się wagony samowyładowcze, które to przez dłuuuuugie lata stanowiły symbol śląskiej kolei przemysłowej.

W 1912 nastąpiła kolejna modernizacja obiektu. Pojawiło się oświetlenie elektryczne. W tym okresie warsztaty przechodziły swoją świetność, w szczytowym momencie było zatrudnionych 500 osób!!!

Screen Shot 2018-03-28 at 12.20.16 PM.png

Od 1922 sytuacja tego miejsca zaczęła się zmieniać. Po przeniesieniu GKW do Polski, warsztaty naprawcze w Niemczech były zmuszone radzić sobie ze zmniejszoną ilością zamówień. Prace na rzecz kolei normatorowej miały uniknąć zwolnień pracowników.

To były ciężkie czasy dla Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu.

Screen Shot 2018-03-28 at 12.23.07 PM.png

Dopiero po 1939 obiekt odzyskał dawny blask, dodatkowo został rozbudowany. Ostatecznie, działania wojenne sprawiły, że obiekt zaczął upadać.

Screen Shot 2018-03-28 at 12.26.07 PM.png

Rok 2001 przyniósł informację o zakończeniu eksplotacji wszystkich kolei wąskotorowych w Polsce.

Co dalej z kompleksem warsztatów?

To miejsce ma potencjał. Obecnie należy do miejsc zapomnianych, wręcz nieznanych. Powoli wkrada się tam natura, która wprowadza swoje korzenie i gałęzie wgłąb zakładu. To miejsce na pewno ma duszę jak i potencjał. Czy zostanie to w jakiś sposób wykorzystane?

Screen Shot 2018-03-28 at 12.30.46 PM.png

Jestem ciekawa czy to miejsce wpiszę się w zestaw poindustrialnych zabytków Śląska i będzie stanowić atrakcję dla odwiedzających.

Screen Shot 2018-03-28 at 12.33.00 PM.png

KOMENTARZE

  • tomole444

    Nice picture! 👍
    upvote-bild-fertig.gif
    You got an upvote, so it would be kind to follow this account for more upvotes in the future 👊🏼

  • wolontariusz

    Ciekawy tekst ale zdjęcia chyba są niezoptymalizowane i ważą tonę, strasznie długo się wczytują. Czy słowo "postindustrialnych" nie było by właściwsze w kontekście treści tekstu ?

  • grski

    Hej, fajny wpis, tylko zdjątka kapkę przyduże :P Polecam zmniejszać i kompresować chociażby irfanview.

    A jak jest tam z wejściem tam, nie jest to teren strzeżony czy coś w tym stylu?

  • katayah

    Super miejsce! Świetne te kolorowe "witraże" w oknach. Aż chciałabym tam pojechać. Uwielbiam takie postindustrialne miejscówki i chodzenie po opuszczonych budynkach :)

  • runit

    Tak mi właśnie chodzi po głowie sesja ślubna albo narzeczeńska w tym miejscu, ale póki co góry też wygrywają! ;-)