BLOGCZEJNalpha

Samochód elektryczny sposób na recykling baterii

Dwa najczęściej spotykane argumenty na to, że samochody elektryczne nie są w cale takie ekologiczne to:

  • Samochody elektryczne wykorzystują prąd, a żeby wytworzyć prąd potrzeba ogromnej ilości spalonego węgla,
  • Baterie są szkodliwe, zaśmiecają środowisko po zużyciu, oraz funkcjonuję słaby recykling.

Zajmę się dzisiaj sprawą baterii, na temat pierwszego argumentu powiem tyle że OZE stanowią coraz większy udział w produkcji prądu,ale o tym więcej następnym razem.

electric-charge-2301604_1920.jpg

Do wytworzenia baterii potrzeba zużyć mnóstwo rzadkich metali ciężkich. W najbardziej popularnych bateriach litowo-jonowych mamy lit, kobalt, aluminium, mangan i nikiel. Aluminium i mangan są stosunkowo tanie, drogie za to są nikiel i grafit. Dlatego koncernom samochodowym, które produkują auta elektryczne zależny na recyclingu tych baterii, aby odzyskać drogocenne metale i zmniejszyć koszt baterii w następnych samochodach. Koszt baterii często stanowi ponad połowę ceny nowego pojazdu elektrycznego (EV), w ostatnich latach cena za 1kWh pojemności baterii spadła z ponad 1000 dolarów (2010 r.) do lekko ponad 200$ (2017 r.). Widać stąd ze firmą musi zależeć na odzysku jak największej ilości drogi metali ze starych akumulatorów.

Chiny, którzy stanowią największy rynek sprzedaży EV na świecie ( W ubiegłym roku w Chinach zarejestrowano 777 000 pojazdów napędzanych energią elektryczną) zdają sobie sprawę z rosnącymi odpadami i ilościami zużytych baterii. Dlatego rząd Chiński narzuca prawnie producentom wysyłanie zużytych akumulatorów do zakładów zajmujących się ich recyklingiem. Dobrze by było jakby w innych państwach powstały podobne regulacje prawne.

Zużyte baterie w samochodzie elektrycznym nie oznaczają, że całkowicie straciły one swoją pojemność. Po prostu ich pojemność spada do takiego poziomu, że ciężko jest się przemieszczać takim pojazdem, ale to nie oznacza że takie baterie nie mogą zostać wykorzystane w inny sposób. Takie marki jak Renault, Nissan, Mercedes, Tesla (tutaj nie jestem pewien), wykorzystują takie baterie do tworzenia domowych baterii, które magazynują energię i oddają ją gdy np: chcemy zrobić pranie, naładować telefon, oglądać TV. Niektóre z nich potrafią też odsprzedawać energię do sieci, co może stanowić małe źródło zarobku.

3.png
Nissan xStorge
2.jpg
Renault Powervault
4.jpg
Mercedes Energy Storage
5.jpg
Powerwall Tesla

BMW w podobny sposób wykorzystało baterie z BMW I3, zużyte baterie posłużyły do stworzenia wielkiego magazynu energii, który gromadzi energię z turbin wiatrowych. Następnie energia ta wykorzystywana jest do zasilania fabryki i okolicznych gospodarstw.

6.jpg

7.jpg

W ostatnim czasie Nissan poinformował, że wyposaży japońskie miasto Namie w uliczne lampy, do których energia będzie dostarczana z magazynów energii. Magazyny do lamp będą wykorzystywać częściowo zużyte baterie z modelu LEAF. Namie to miasto, które ucierpiało w 2011 roku przez trzęsienie ziemi, tsunami i katastrofą elektrowni jądrowej w Fukushimie.

9.jpg

Nissan w podobny sposób jak BMW stworzył jeden wielki magazyn energii na stadionie Amsterdam ArenA wykorzystując również baterie z Nissana Leafa.
https://www.youtube.com/watch?v=y5ozUDAJFC4

Akumulatory w samochodach elektrycznych używane są przez okres od 8 do 10 lat. Jednak jak pokazują powyższe przykłady po tym czasie nadal można je zastosować w inny sposób, dając im dodatkowy czas zanim zostaną poddane recyklingowi. Żyjemy w czasach, gdy świadomość na temat dbania o naszą planetę jest coraz większa, stąd pojawiają się kolejne sposoby na zastosowanie akumulatorów z EV.

KOMENTARZE

  • szrociak

    "OZE stanowią coraz większy udział w produkcji prądu".

    W państwach rozwiniętach tak - w Polsce trend jest zgoła odmienny. Obecny rząd zabił energetykę wiatrową zostawiając wielu inwestorów i ich rodziny na lodzie, a generalnie nie wspiera niczego co mogłoby podważyć interesy "grupy węglowej".